lifeworksgestaltl1

Sabtu, 2 Ogos 2014

Case #26 - Memberi dan menerima

Tracy suka melancong, bersendirian. Dia suka menjadi satu wanita bebas. Dia pulang ke rumah setiap beberapa minggu untuk beberapa hari , dan dirinya selesa dengan itu. Dia mempunyai rumah pangsanya sendiri di bandar. Katanya ia sesuai untuk suami dia, kerana dia mempunyai standard tinggi , dan akan tidak dapat dielakkan jadi hujah.
Dia merasakan hidup dia ialahnya dia sendiri , dan sekarang anak lelaki mereka telah dewasa, dia tidak perlu menjaga tanggungjawab keluarga. Dia menikmati gaya hidup dia dan kerja dia.
Bagaimanapun , kebimbangan dia ialah dia mula rasa ketakutan apabila dia di rumah, setelah satu tempoh masa yang pendek.
Menyiasat lebih dalam, saya ditanya mengenai ibu bapa dia. Dia mempunyai satu banyaknya kebebasan tertentu apabila membesar - ibunya sibuk dengan beberapa orang anak, bapa dia memberi keistimewaan tertentu dia merawatnya satu 'menggigit seperti seorang budak lelaki', walaupun dia juga penyayang kepada dia. Bagaimanapun , apabila dia mendapat perhatian, ia selalunya di bentuk tekanan menjalankan, atau jadi satu anak baik. Perkara utama perkara itu ialah ini - keadaan ialah salah satu atau. Salah satu dia mempunyai perhatian, atau dia mempunyai kebebasan, tetapi tidak ada pertengahan.
Berikutnya, saya mencadangkan satu ujian meneroka bagaimana ini dengan suami dia.
Kami tahan, menghadapi satu sama lain. Tangan berlingkar diwakili inginkan perhatian. Memberi terdesak jauh mewakili kebebasan.
Serta-merta, dia menjadi terganggu. Katanya dia tidak mahu memasuki perhatian inginkan meletakkan, ia ialah terlalu banyak tekanan dan dia merasakan panik.
Saya tanya berapa kerap dia merasakan, dari persetujuannya sendiri, bahawa dia mahu jadi dalam kedudukan itu , secara semula jadi, dengan suami dia. Katanya dia mahu lebih banyak kebebasan genap daripada dia mempunyai. Saya tanya berapa, tanpa satu perasaan tugas. Dia sambut - dua kali setahun kerana beberapa hari balik ke rumah , dan waktu selebihnyanya sendiri.
Ini bukan model hubungan saya, tetapi saya bersetuju menerima ia mungkin miliknya.
Jadi atas dasar itu, kami meneruskan. Dia hanya mahu menjadi di kedudukan perhatian hendak sangat secara ringkas, maka dia bergerak masuk ke dalam kedudukan kebebasan hendak. Katanya dia merasakan sangat tidak selesa dalam menghendaki perhatian dari dia.
Jadi saya terbalik keadaan. Saya main suami , dan meletakkan tangan saya di perhatian inginkan meletakkan. Serta-merta, dia mula menolak jauh, sangat dengan kuat.
Dia berhubung dengan banyak kemarahan. Dia merasakan bahawa apabila dia dengannya, dia sentiasa ingin sesuatu darinya , dan itu dia sentiasa mengedarkan, tidak pernah mendapat balik. Jadi kemarahan dia naik , dan kitaran menjadi jelas. Dia menolak jauh, dia menjadi miskin, dia menolak jauh lebih banyak , dan lain-lain.
Jadi saya mencadangkan kami menambah satu posisi tangan tambahan: memberi. Dengan jelas dia tidak lagi mempunyai memberi. Tetapi saya mengamalkan kedudukan memberi sebagai suami , dan tanya dia menjadi di perhatian inginkan / menerima kedudukan. Ini juga membesarkan banyak 'rungutan' di bahagian dia. Dia rasa seperti dia tidak pernah sungguh berterima dari dia , dan itu sudah ada banyak tahun di mana dia hanya memberi dan memberi.
Walau bagaimanapun , saya tanya dia masuk ke dalam hadiah , dan hanya membenarkan dirinya pengalaman menjadi diberikan kepada, sebaik sahaja dia telah menyatakan kemarahan dia. Dia bersetuju , dan sangat dipindahkan dengan menerima. Bagaimanapun , dia tidak lama kemudian merasakan tidak selesa - kos menerima ialah dia akan sekali lagi perlu memberi , dan dia takut bahawa.
Jadi aspek lebih dalam kitaran masuk ke dalam pandangan.
Jadi saya mencadangkan berselang. Saya akan memberi kepadanya, dia akan menerima, maka sebaik sahaja dia mendapat tidak selesa, kami boleh bertukar-tukar. Dia boleh mengembalikan, untuk melegakan 'hutang' dia, (dan saya akan menerima) tetapi hanya selagi dia selesa.
Ritma dia menjadi agak cepat, hanya beberapa saat di setiap kedudukan. Bagaimanapun , dia berasa amat selesa dengan ini , dan dia merasakan kami tidak melampaui dalam mana-mana kedudukan.
Pengalaman sangat berwawasan dalaman untuk dia , dan menyediakannya satu pengalaman yang mana dia merindui, tetapi dengan sepenuhnya putus asa.
Kepentingan tidak begitu ini ialah satu 'menetapkan' atau 'menyembuhkan' untuk keadaan, tetapi itu ia ialah penjelajahan kesedaran, yang menghasilkan satu kesedaran lebih dalam lagi dirinya, konteks dia, penyertaan dia di pusingan , dan juga menyediakan satu pengalaman baru.
Pengalaman baru sedemikian seperti yang datang daripada eksperimen-eksperimen Gestalt bukan 'rumusan', tetapi mereka memperluaskan dunia seseorang , dan boleh membekalkan satu rujukan baru menunjukkan untuk apa adalah mungkin. Mereka boleh juga menyediakan satu penyembuhan mengalami, apabila sesuatu tidak boleh didapati dari persekitaran.
Proses ialah suatu yang mula dengan satu pengembaraan konteks bidang. Sebaik sahaja yang menjadi jelas, kami bergerak masuk ke dalam satu dengan segera mencuba. Lakukan ini, dia terpaksa berasa ia tidak dianjurkan langsung oleh mana-mana 'sepatutnya', tetapi benar-benar boleh jadi tentang ritma dia.
Menggunakan diri saya apabila peserta bermakna saya boleh menalakan ke dalam di mana dia di, apa dia memerlukan , dan terus wawasan pengalaman ke dalam sistem dia.
Ia juga bermakna saya boleh menjawab dalam cara-cara baru. Saya mengubahsuai eksperimen untuk memasukkan gerak isyarat ketiga 'memberi', apabila ini dengan jelas yang hilang, tetapi ramuan yang paling penting. Ia juga dibenarkan dia untuk mempunyai pengalaman menjadi diberikan kepada, tanpa kos menjadi terlalu tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)