lifeworksgestaltl1

Rabu, 6 Ogos 2014

Case #27 - Kejujuran moral

John menjalankan sebuah syarikat kecil. Kebimbangan dia ialah dia seorang lelaki yang sangat jujur dari segi moral. Di satu pasaran di mana 'apa-apa pun jadi', dia mempunyai prinsip-prinsip kuat , dan dia berpaksikan mereka. Dia yang sama dengan keluarga dia - mengambil tugas-tugas dia dengan serius, menghormati ibu bapa dia , dan berikutan tradisi.
Dia terasa berat dan membebankan walaupun , dan disoal jika mungkin kejujuran moral dia benar-benar sesuatu yang baik, atau jika malah perniagaan dia mungkin gagal akhirnya kerana dia tidak bersedia mengambil yang curang memperdayakan pesaing-pesaing dia menggunakan (suka pengintipan perindustrian).
Saya mula-mula cuba mengiktiraf kekuatan dalam cara dia menjadi di dunia, tetapi ini tidak pindah dia banyak. Dia berkenaan itu di dunia sebenar, ia tidak akan berkhidmat dia, tetapi pada masa yang sama , dia mahu tinggal dengan rangka kerja moral ketat dia.
Jadi saya tanya dia mengenal pasti dua kekutuban - satu ciri daripada sejarah yang mewakili lelaki yang jujur dari segi moral , dan kemudian seseorang yang mewakili satu 'apa-apa pun jadi' karakter.
Dia memilih dua , dan saya tanya dia memasuki setiap tempat bergilir-gilir , dan mempunyai satu dialog antara mereka. Dia mendapati ini sangat sukar , dan asyik mahukan untuk melangkah daripada peranan. Dia meminta 'tidak boleh saya hanya bersatu dua'? Tetapi integrasi tidak datang demikian dengan mudah…
Bila di peranan tegak, dia mengatakan dia mengikuti satu tradisi yang lama dan dalam menjadi Cina, manakala peranan yang lain menimbulkan curiga nilai-nilai itu.Jadi ia telah jelas - tahap kepentingan kepadanya dalam menghormati tradisi, satu etika mendalam kebudayaan Cina.
Jadi saya mencadangkan dia melangkah daripada kedua-dua tugas, bersandar dalam tempat duduk dia , dan bercakap dengan kedua belah. Dia mengakui tradisi , dan kemudian dia juga mengakui bahawa mungkin dia boleh belajar sesuatu yang berguna dari di sebelah sana.
Ini ialah satu langkah utama untuknya.
Saya mencadangkan, dia di kedudukan Emperor, mempunyai dua penasihat dan bukannya hanya satu , dan itu akhirnya, ia ialah keputusan dia.
Dia berasa lebih baik dalam mendengar ini , dan boleh mengenali nilai penasihat 'baru'.
Dia mengatakan terdapat satu dimensi ini dalam kehidupan peribadi dia , di mana dia mengambil benda-benda begitu dengan serius, bahawa dia tidak pernah merasakan bahawa dia mendapat rehat.
Jadi kami mengenal pasti penasihat-penasihat dua lagi, seseorang yang mengingatkan dia tanggungjawab dia, yang lain lebih tidak sopan, tidak bertanggungjawab , dan berorientasi seronok.
Sekali lagi, dia merasa lega untuk mempunyai dua penasihat, tetapi dapat membuat keputusan muktamad. Saya tanya dia mengenal pasti satu orang benar di yang peranan keseronokan , dan dia mengatakan sepupu dia. Dahulunya, dia telah melihat sepupu di satu keadaan negatif, tetapi dia boleh sekarang melihat dia penghargaan , dan akan mempertimbangkan meluangkan sedikit masa dengannya
Kami menggunakan orientasi Gestalt ke arah kekutuban, yang mengiktiraf itu untuk setiap satu kualiti, sentiasa ada mencadangkan satu bertentangan satu. Pengenalpastian berlebihan dengan satu pihak menghasilkan satu perpecahan. Proses Gestalt diorientasikan terhadap integrasi, yang mesti berlaku melalui satu proses sebenar, menjadi sepenuhnya berhubung dengan kedua-dua pihak, daripada satu pemahaman intelektual hanya.
Dia tidak taat bagi bentuk biasa eksperimen , jadi kami perlu sentiasa bersedia menjadi fleksibel dalam merancang semula satu ujian serta-merta, sebagai respons bagi kesediaan dan maklum balas pelanggan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)