lifeworksgestaltl1

Jumaat, 22 Ogos 2014

Case #32 - Sumber-sumber tulen

Diane mempunyai dua isu. Yang pertama ialah anak lelaki pertama dia, 12 tahun yang tidak mahu belajar seperti yang dirinya inginkan.
Saya tanya pada skala satu , bagaimana baik anaknya pernah capai , dan dia sambut 6 atau 7. Adakah dia membuat kerja rumah dia? Ya. Tetapi fakta untuk memasuki masuk ke sekolah yang bagus anaknya memerlukan skor yang tinggi,jadi tekanan itu ada.
Pertama sekali, saya membalas dari pandangan saya sendiri - kepercayaan-kepercayaan saya di anak dipusatkan induk menaikkan, kepercayaan-kepercayaan saya tentang pentingnya hidup seimbang untuk seorang kanak-kanak , dan nilai-nilai saya sekitar pencapaian akademik bukan selalu menjadi matlamat akhir.
Ini penting, untuk membuat kedudukan saya sendiri eksplisit, cuba mengetahui apa yang difikirkan orang lain mana-mana sempadan perbezaan , dan mencari di manakah dan bagaimana kesediaan saya menyokong (dan had yang) boleh memenuhi di mana dia di.
Dia berasa konflik, apabila dia telah membaca banyak keibubapaan menempah sebelum ini , dan telah cuba untuk membuat sedikit ruang untuknya, tetapi dia mengkhuatiri masa depan dia , dan tidak tahu bagaimana untuk dengan berkesan mendorong dia.
Jadi cadangan saya ialah ini: dia akan duduk dengannya, mula-mula memberitahu dia apa penting kepada dia dalam dia membesar.
Kemudian dia akan mengecat gambar yang dia hadapi - sebuah masyarakat dan sistem sekolah yang amat kompetitif , dan yang memerlukan gred tertentu mencapai kemasukan ke dalam institusi tertentu. Dia akan merancang dengan teliti institusi yang berbeza, keperluan mereka , dan lebih dan tolak menghadiri mereka.
Dia kemudiannya akan menyokongnya memutuskan apa matlamat-matlamatnya sendiri ialah , di mana dia mahu menguncikan , dan apa dia perlu melakukan dalam perintah untuk itu berlaku.
Dalam cara ini, dia mungkin adalah sepenuhnya tulen, manakala pada masa yang sama menyokong dia mencari tanahnya sendiri. Kesediaan dia dan ingin menyokong dia boleh diarahkan dalam satu cara supaya tertahan pilihan dia, daripada dipilih untuknya.
Isu kedua dia dalam hubungan kepada suami dia. Dia akan pulang ke rumah, mempunyai setin bir, membaca kertas, menulis blog dia , dan tidak mempedulikan langsungnya dan anak.
Nyata, dia tidak berpuas hati dengan keadaan ini, tetapi bukan mampu cari jalan sekitar ia. Di hormat lain, dia menyertai kehidupan keluarga, merancang percutian keluarga, meluangkan masa bersama-sama keluarga itu di mereka , dan sering memasak hidangan.
Dia tidak pernah menjadi seorang penyampai besar, jadi ini bukan sesuatu baru.
Ia telah jelas pada saya bahawa berleter dia, mendesak dari dia , malahan mencadangkan itu dia memberi sesuatu seperti komunikasi tulen tidak akan berkesan.
Saya ditanya mengenai blog dia. Katanya ia pandai bercakap, lucu dan dia gambar-gambar termasuk dengan komen yang menarik di bawah mereka. Dia hanya berharap dia boleh bercakap dengannya seperti itu.
Arah telah jelas kepada saya. Dia tidak akan mengubah dia, tetapi dia boleh menyertai dia. Saya tanya jika dia mempunyai ipad. Katanya dia telah menyembunyikannya.
Saya mengarahkan dia segera memberi dia ipad , dan membeli satu dirinya. Dia boleh berkomunikasi dengannya secara bertulis. Dia boleh bertindak balas terhadap blog dia (dia akan membalas kepada orang yang berbuat begitu), dia boleh menghantar dia mencatat, surat, satu kapal kecil. Manakala dia duduk dengan akhbar dia boleh menghantar dia sedikit komen. Dia boleh menulis surat, cetak mereka keluar , dan mengirim mereka kepadanya, atau meletakkan mereka di bawah bantal dia.
Dalam cara ini saya menggunakan apa boleh didapati. Ini tidak bekerja di dinamik intrapsikik dia , dan saya enggan memperkuat pengertian dia yang mesti ada sesuatu kesalahan dengannya, apabila dia tidak memberikan perhatian dia. Sebaliknya saya mencari di mana sumber di mana , dan bagaimana dia boleh dengan kreatif berhubung melalui dia di satu cara yang melangkah ke luar kotak langsai hubungan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)