lifeworksgestaltl1

Ahad, 27 Julai 2014

Case #25 - 10,000 panah

Mary telah diceraikan dua kali , dan sekarang hidup sekali lagi dengan suami sebelumnya, bapa kepada anak lelaki dia.
Saya bertanya tentang perjalanan hidup.
Kedua-keduanya menjalankan suatu perniagaan bersama, tetapi tidak bersetuju tentang pendekatan. Sepanjang masa dia telah mula menjadi kejam kepada diri Mary. Ini berterusan dalam tempoh beberapa tahun.
Dia ketika itu menuntut satu perceraian darinya , dan melakukan hubungan sulit dengan salah satu daripada kakitangan yang menyisipkan perniagaan.
Setelah ditolak oleh wanita tersebut, dia meminta Mary berkahwin semula, yang dia bersetuju.
Dia ketika itu meneruskan untuk memukul Mary.
Akhirnya, selepas beberapa tahun, dia meletakkan suatu had kepada keganasan , dan menceraikan dia. Sesetengah tahun kemudian, mereka mula tinggal bersama sekali lagi, kali ini dengan tiada keganasan , dan dia melaporkan hubungan dia sekarang sebagai 'memuaskan' , dan dia tidak tidak berpuas hati dengan ia.
Bagaimanapun , melaporkan semua ini, sudah tentu dia merasakan sangat sakit tiba.
Saya tanya bagaimana dia menyelamatkan; dia teringat apa ibu dan neneknya sendiri terpaksa melalui (not violence).
Saya tanya apa dia merasakan. Jawapan dia 'seperti 10,000 anak panah ialah dalam hati saya'.
Saya mengakui bahawa dia memegang kesakitan di, daripada mengenakan ia pada orang lain, tetapi melahirkan kebimbangan saya untuk kesan padanya.
Saya tanya bagaimana ia ialah, bercakap dengan saya, sebagai seorang lelaki - katanya dia berasa selamat.
Saya memberitahunya yang seorang lelaki meletakkan anak-anak panah itu di situ, supaya seorang lelaki, saya dikehendaki mampu membantu menyingkirkan mereka.
Saya mencadangkan, saya akan mencapai atas , dan, amat perlahan, dengan persetujuan penuh dia di setiap langkah, menarik seorang anak panah keluar.
Saya melakukan ini, meletakkan 'anak panah' di tanah , dan mengakui bagaimana dia telah tercedera begitu teruk.
Saya menyemak bagaimana dia merasakan: dia melaporkan perasaan-perasaan yang menyakitkan, tetapi juga merasakan amat terharu , dan sedikit berasa lega.
Jadi saya mengulang pembinaan ini dua kali ganda lebih banyak, setiap masa membenarkan satu hala lain pengalaman dia.
Dia merasakan pembebasan, tetapi juga kekebasan dalam tangan dia. Ini ialah satu petunjuk dia telah buat cukup.
Akhirnya, saya mencadangkan, satu upacara amal dilakukan dengan tiga anak panah , dan julat satu dia disarankan pilihan. Dia memilih ritual menanam mereka.
Jadi saya memberitahunya sebuah cerita satu perjalanan khayalan kami berdua terus, ke dalam sebuah hutan, menanam anak panah, memberi pengiktirafan , dan meninggalkan mereka di bumi.
Pengalaman dia di penghujung ialah satu daripada kecerahan , dan menjadi benar-benar kelihatan dan mendengar di tempat itu.
Saya tanya dia lakukan kerja rumah, mengerapi proses kami telah melalui sekali sehari, dalam fikiran dia, dengan tiga lagi anak panah , dan kemudian ritual menanam mereka.
Dalam proses ini saya mula merancang dengan teliti bidang dia, untuk faham konteks secukupnya. Saya ketika itu menggunakan kenyataan saya menjadi seorang lelaki menjadi sebahagian dari proses pemulihan. Saya pergi dengan perlahan, mengawal bagaimana ia untuk dia di setiap langkah , dan menyediakan banyak pilihan.
Saya bekerja dengan metafora dia memberi anak panah, terlalu memikirkan hal itu , dan membuat satu mula proses penyembuhan. Faktor penting bukan jumlah anak panah membuang, atau pengangkatan kesakitan sebagai sesuatu seperti benda tetap, tetapi fakta yang kami membuat satu permulaan, bahawa ia membuat satu kelainan , dan itu dia sekarang mempunyai satu cara berurusan dengan ini dirinya.
Eksperimen Gestalt di sini direka bentuk secara terus daripada bahan dan perkataan dia menyediakan , dan ia bekerja terutamanya disebabkan oleh tanah hubungan yang telah dipastikan di antara kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)