lifeworksgestaltl1

Isnin, 21 Julai 2014

Case #23 - Bapa yang ketagih alkohol

Mary mempunyai 'isu dengan bapa dia'.
Saya mula-mula meluangkan sedikit masa membuat satu hubungan dengannya. Saya bagitau dia apa saya mengalami dia telah - berminat, terbuka , dan respon saya kepada dia, yang merupakan kemesraan.
Saya tanya pengalaman sayanya. Dia rasa santai, memikirkan saya mesra.
Saya bertanya tentang perbezaan dan persamaan, bapa dia , dan I.
Perbezaan: dia mengkritik berapa banyak wang dia membelanjakan; dia minum ada kalanya terlalu banyak , dan dia bimbang tentang bahawa, memberitahu dia jadi.
Persamaan: dia sokongannya , dan menggalakkan.
Dia laporan yang ibunya mengadu dengannya, mengadu kepadanya tentang bapa dia , dan sungutan terhadap dia.
Saya tanya dia mengenal pasti perasaan dalam badan dia. Stuckness dalam dada dia, ketegangan dalam belakang dan leher dia, keregangan dalam perut dia. Kami meluangkan sedikit masa manakala dia bernafas ke dalam itu.
Kemudian saya menunjukkan diri saya ke dalam menjadi bapa dia, bayangkan apa dia mungkin kata.
Bermain sebagai bapa dia saya kata:
- 'Saya mahu anda berundur ke belakang; pilihan saya membuat dalam hidup saya ialah keputusan saya; anda memerlukan meneruskan dengan hidup anda sendiri'.
- 'Saya mahu anda untuk faham bahawa ibu anda dan saya akan barangan kerja keluar di jalan kami sendiri, jangan membimbangkan diri anda dengan hubungan kami.'
- 'Jika ibu anda mengadu tentang saya bagi anda, saya mahu anda berundur , dan memberitahu dia anda tidak mahu mendengar tentang ia.'
Setelah setiap kenyataan-kenyataan ini saya tanya dia apa dia merasakan; dia perasaan yang dilaporkan lega.
Di penghujung, saya tanya dia bernafas sepenuhnya ke dalam yang perasaan pembebasan dan bantuan.
Dia mahu untuk mengemukakan satu lagi isu berkaitan dengan dia, tetapi saya tanya dia berhenti di situ , dan hanya berada dengan rasa lega untuk seketika.
-
Dalam proses ini saya mula secara terus dengan yang secara hubungan tanah, apabila saya tahu isu dia ialah bapa dia , dan saya mahu untuk meneroka cara di mana saya juga di satu kedudukan seperti itu. Dengan melakukan demikian, saya boleh bergerak dengan mudah untuk melihat hanya apa isu-isu dia , dan sama ada saya mengalami mereka juga.
Perbezaan dan persamaan membantu mentakrifkan hubungan kami , dan memisahkan saya dari dia, tetapi juga menyediakan satu mata menyertai , dan kunci wujud saling antara kami. Dengan jelas, sistem keluarga ialah parentifying Mary , dan ini tidak sihat.
Jadi dengan menggambarkan kedudukan bapa, saya mampu menyampaikan satu pesanan tentang ini, bahawa akan lebih berkemungkinan mempunyai sesuatu kesan padanya. Ini ialah smilier kepada kenyataan buruj keluarga.
Nyata , terdapat isu dengan arak, tetapi kami tidak boleh menyelesaikan mereka semua sekali serentak , dan benda paling jelas adalah dia perlu menghentikan menyelamatkan bapa dia. Jadi mendengar dari dia mesej tanggungjawab eksistensial boleh membantu dia berundur , dan fokus pada keperluan-keperluannya sendiri.
Bantuan ialah satu petunjuk yang kami dalam arah kanan. Pemeriksaan somatik yang awal memastikan saya mempunyai satu garis dasar , dan boleh runut perubahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)