lifeworksgestaltl1

Selasa, 20 Mei 2014

Case #7 - Si pemberi dan guli

Chang Chang berumur dalam lingkungan 50 tahun . Beliau merupakan seorang yang sangat baik. Malah , dia sangat penyayang terhadap orang di sekeliling beliau. Tetapi dia mendedahkan bahawa dia tidak gembira dalam perkahwinannya. Dia tidak merasakan kehidupannya indah , dia berasa sunyi.

Ternyata bahawa walaupun dia mempunyai rakan-rakan, banyak hubungan sosial, dan juga disenangi ramai , dia masih berasa sedih dan kesepian .

Saya berpindah ke mod dialogical directly dengan dia. Saya memberitahunya - Saya berasa sangat selesa di hadapan anda. Saya rasa anda seorang yang pemaaf, dan  banyak ruang bagi saya untuk menjadi diri saya sendiri , dan anda akan menerima saya seadanya . Beliau bersetuju – itu adalah bagaimana dia terhadap orang ramai .

Saya memberitahunya betapa saya menyukai perasaan ini - seperti berada dalam keadaan selamat. Dia mengangguk dan berkata bahawa adalahia penting bagi diri beliau. Saya memberitahunya bagaimana saya boleh bayangkan mengambil kesempatan daripada perasaan ini - daripada bisikan terhadap beliau , atau bersandar ke atas beliau , atau menerima kehangatan beliau. Sebagai ahli terapi, ia adalah sedikit sukar bagi saya untuk kekal dalam kedudukan kuasa atau sebagai seorang profesional, atau memberikan kepada beliau , kerana saya dapat merasakan keperluan saya sendiri yang timbul dalam menghadapi kemurahan hati beliau.

Dia mengangguk - dia boleh mengetahui semua ini , walaupun ia sukar digambarkan dalam perkataan yang  jelas .
Saya juga menyatakan perasaan saya agak tidak selesa dalam aspek yang sukar untuk ditentukan . Dia hanya mahu memberi , dan dia mempunyai banyak untuk memberi. Tetapi dia benar-benar boleh menerima. Bolehkah dia menerima sesuatu daripada saya?

Air matanya mengalir. Beliau mengatakan bahawa ia adalah sukar.
Saya juga berasa terharu dengan ketika ini. Kami  terdiam dengan keadaan emosi tersebut, dalam diam, untuk seketika.

Tetapi dia tidak mampu mengambil apa-apa daripada saya. Dia hampir dipaksa untuk memberi. Ia tidak seimbang .
Jadi sayamelakukan eksperimen gestalt . Saya dapati beberapa guli kaca yang cantik di dalam bilik, dan meletakkanya di atas tangan saya . Saya berkata, saya akan memberikan anda guli kaca, satu demi satu . Saya mahu anda untuk benar-benar menerima mereka dari saya, seolah-olah anda menerima hadiah.

Beliau bersetuju , dan kami lakukan ini. Dengan perlahan-lahan saya melihat beliau , dan memastikan beliau benar-benar menerima daripada saya. Dia goyah, kelemahan beliau  muncul, dia menangis semasa beliau mengambil setiap guli kaca.

Beliau berkata ia adalah kali pertama dia ingat untuk masa yang lama beliau benar-benar mengambil sesuatu dari orang lain. Dia selalu si pemberi , dan itu bagaimana dia mendapat identiti beliau. Tetapi itu akhirnya menjadi tidak bermakna, kerana aliran itu bukan dua hala , dan hubungan  tergantung  sebagai hasilnya. Oleh itu kesunyian  beliau, walaupun beliau sendiri mengakui dan mempunyai ramai kawan.

Di sini saya menggunakan pengalaman saya sendiri dalam dialog. Daripada bercakap tentang sepanjang hayat beliau, kami membawanya ke masa kini , dan percubaan itu antara kita. Jadi pengalaman barunya mungkin , kerana saya telah melabur diri saya sama seperti dia. Saya membawa kesedaran ke dalam transaksi hubungan yang biasanya automatik dan keluar dari kesedaran. Dengan membawa pengalaman saya sendiri dalam (bukan penghakiman ), dia boleh menerimanya, dan terbuka untuk sesuatu yang berbeza

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)