lifeworksgestaltl1

Sabtu, 17 Mei 2014

Case #6 - Disiplin dan Kebebasan

Trevor berumur 33 tahun. Beliau membesar di India bersama dengan ibunya. ; bapanya tidak diceritakan. Beliau telah dihantar ke sekolah alternatif , di mana terdapat banyak kebebasan untuk pelajar, tetapi tidak banyak panduan.

Beliau datang ke Australia seawal usia beliau 20 tahun , dan berpesta keras, dan bekerja dengan lebih keras.
Semasa membesar, ibunya sentiasa bekerja; beliau jarang berselisih dengan ibunya , walaupun mereka tinggal di rumah yang sama.

Ibunya datang ke Australia 5 tahun yang lalu , dan membeli sebuah rumah , di mana anaknya tinggal sekarang.Ibunya cuba untuk mengembalikan masa yang telah hilang - mereka menghabiskan lebih banyak masa bersama-sama sekarang daripada sewaktu beliau membesar.

Trevor bijak, kacak , orang kepercayaan, tetapi sukar untuk mendapatkan perempuan, atau sekurang-kurangnya mempunyai hubungan jangka panjang.

Terdapat banyak isu yang perlu ditangani. Salah satu pusat adalah sokongan vs kebebasan.
Trevor telah membesar dengan kebebasan yang , sama ada di sekolah atau di rumah, tetapi tidak banyak struktur, atau sokongan.

Jadi saya membawa perkara ini ke dalam sesi itu sendiri. Saya mencadangkan saya melakonkan salah satu watak daripada guru-gurunya di sekolah. Pertama sekali saya memainkan peranan seorang guru yang memberi banyak kebebasan, dan memeriksa perasaan beliau . Ia merupakan satu pengalaman yang biasa untuk dia - keseronokan mempunyai kebebasan, tetapi pada masa yang sama, rasa kehilangan .

Kemudian saya bermain watak guru yang beliau tidak ada: bukan sahaja memberinya struktur yang jelas, tetapi juga memberinya galakan.

Ini membuatkan beliau menangis , dan kebimbangan yang mendasari beliau berkurangan. Pada masa yang sama, beliau berasa tidak janggal , dan beliau merasakan terdapat keiginan memberontak.
Seterusnya kami bertukar peranan. Saya menjadi dirinya, dan dia menjadi guru yang memberikan sokongan dan menetapkan struktur. Ini adalah sangat menyeronokkan untuk beliau. Dia berasa lebih kukuh dan stabil
.
Ini menubuhkan beberapa tema yang kami pergi dengan lebih mendalam : struktur, sokongan, galakan , kebimbangan dan pemberontakan. Saya meminta beliau untuk mengenal pasti tempat-tempat di dalam badan di mana dia merasakan setiap pengalaman ini . Saya kemudian bertanya kepada beliau untuk menggambarkan setiap unsur.

Saya memberikan kerja rumah melukis beberapa unsur ini.

Dia datang kembali pada minggu yang berikut dengan kesedaran utama - dia tidak mampu untuk membawa bersama-sama kawasan yang berasingan - struktur telah ditetapkan untuk bekerja, kebebasan untuk berpesta , dan keinginannya untuk peningkatan membawa kepada sejenis sikap yang suka memanipulasi dalam hubungan .

Sebagai kesedaran beliau meningkat setiap kawasan, dia mampu untuk mula mengintegrasikan aspek-aspek berasingan diri.

Melalui proses ini kami menggunakan eksperimen Gestalt untuk mewujudkan dan bermain dengan aspek yang berbeza diri, kami membawa pengalaman lalu ke masa kini , kami mencipta pengalaman baru bagi meningkatkan kesedaran , dan kami mengenalpasti pengalaman ini dari segi sensasi badan . Kami menggunakan proses kreatif seni untuk meningkatkan kesedaran dengan lebih terperinci , dan hubungan terapeutik untuk menyediakan tempat yang selamat untuk membawa semua ini ke dalam dialog.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)