lifeworksgestaltl1

Jumaat, 30 Mei 2014

Case #10 - Takut, pencerobohan dan keseronokan

Bridget ialah seseorang sangat sensitif. Dia telah dahulunya mempunyai alahan-alahan teruk , dan ialah kedua-dua secara fizikal sensitif kepada persekitaran, serta dengan mudah menggertak.
Dia bercakap betapa susah ia untuk dia jika seseorang marah padanya. Dia merasakan sangat lemah, sekalipun sana baru sahaja percanggahan dengan rakan kongsi dia.
Katanya 'badan saya bukan badan saya, saya kebas , tiada rasa sempadan'.
Jadi ia keras untuk dia menjadi dalam badan dia , dan terutamanya apabila seseorang sekitar dia tersinggung.
Saya ditanya mengenai kesalahan-kesalahannya sendiri. Dia memperkatakan mengenai masa dia mungkin adalah degil, atau tidak sensitif kepada orang lain
Saya memperkatakan mengenai kedegilan dan tidak peka saya sendiri.Katanya dia boleh membuat mata dia amat tajam, dengan senyap menolak yang lain pergi.
Saya tanya dia membayangkan mata dia, menolak seperti itu. Katanya 'mereka sangat ghairah; Saya boleh membunuh seseorang dengan mereka'. Saya menggalakkan dia tinggal dengan mata panas merah , dan membakar ke dalam orang. Dia bercakap satu imej tampar seseorang di muka.
Dia telah mengambil kesempatan melalui seks apabila dia seorang wanita muda , dan dia mempunyai banyak kemarahan ke arah lelaki.
Jadi saya tanya dia membayangkan tampar lelaki itu yang melakukan yang kepada dia.
Dia merasakan kuasa dia , dan saya tanya dia perhatikan selebihnya badan dia. Dia merasakan berkuasa, dalam otot-otot dia, kulit dan kaki.
Dahulunya berada dalam badan dia telah merasakan 'seperti penganiayaan'. Tetapi sekarang ia berasa bagus kepada dia.
Kami memperkatakan mengenai keseksualan dia. Selama bertahun-tahun dia melalui seks penakut, takut , dan boleh dengan mudah membekukan dengan rakan kongsi dia.
Saya tanya dia membayangkan menjadi agresif tentang seks dengan rakan kongsi dia. Imej merayu kepadanya satu tawaran hebat.
Kami meneroka kawasan lain hidup dia di mana dia boleh jadi agresif - membaling sebiji bola besbol dengan anak lelaki dia.
Dia merasakan indah.
Di sesi ini kami mula dengan kelemahan dia , dan menjadi 'ditakuti daripada badan dia'. Kedudukan tidak berdaya ini amat biasa kepada dia , dan telah menjadi satu ciri kehidupan dewasa dia mengalami. Ia campur tangan dengan kemesraan dia dengan suami dia , dan keupayaan dia menjadi di komunikasi-komunikasi teguh.
Kedudukan ini 'kuat buat oleh', berada di bertentangan kekutuban bagi seseorang yang kesan ke atas yang lain. Walaupun ia senyap , bagaimanapun, dengan mengenal pasti pengalaman dia sebagai 'penyorong', kami boleh mengakses kemarahannya sendiri.
Penanda somatik ini mata dia, ialah kunci mendalami pengalaman kemarahan dianya. Visualising menjadi agresif membawa ini keluar.
Ini dalam tiada cara menggalakkan 'tunjuk laku' daripada pencerobohan terhadap orang lain. Agaknya tentang pelangkahan ke dalam bertentangan kekutuban jadi ia boleh disepadukan menjadi manusia menyeluruh.
Anjakan dramatik. Tidak lagi adakah dia rasa sensitif, tidak berdaya, takut, atau memisahkan. Dia bukan sahaja 'berpusing meja' di penceroboh dia, tetapi dia boleh rasa dirinya bergerak ke arah aktif melalui seks dengan rakan kongsi dia, sesuatu yang tidak berlaku buat sekian lama.
Penemuan kemungkinan pencerobohan menjadi olahan, sama ada dalam seks, atau dengan anak lelaki dia, baru kepada dia , dan memberinya satu perspektif yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)