lifeworksgestaltl1

Khamis, 5 Mac 2015

Case #58 - Bila perkataan sudah terlepas

Apabila seseorang menimbulkan banyak isu-isu, kita perlu berfikiran  terbuka mengenainya, mencari apa yang kami panggil sesuatu 'perumpamaan' dalam Gestalt - topik tertentu yang mempunyai tenaga yang terkini .
Apa yang menjadi fokus pada Trevor adalah berkaitan dengan kehidupannya sekarang. Dia mempunyai kepercayaan rohani yang kuat, dan pada masa lalu pernah terfikirkan ingin menjadi seorang sami. Pada masa ini, dia berada dalam perkahwinan yang kedua, dengan seorang anak, dan amat komited kepadanya.
Walau bagaimanapun, dia selalu resah. Kekutuban lain yang muncul dalam kehidupan keluarganya adalah 'gunung itu' . Sambil kami menerokai ini, ia menjadi jelas bahawa mereka mewakili panggilan alam, kehidupan biasa, memeluk sepohon pokok, berasa berhubung dengan bumi, masa untuk amalan rohani.
Dalam Gestalt kami amat berminat dengan polariti, terutamanya apabila mereka 'berpecah' . Kami bekerja dengan meningkatkan kesedaran dan pemilikan kedua-dua pihak.
Jadi saya menerokai perasaannya pada kedua-dua belah pihak - hidup keluarganya, dan panggilan gunung itu. Dia menerima pilihannya untuk memulakan keluarga yang lain , namun dia terus-menerus berasa tidak puas hati, resah.
Ia menjadi jelas bahawa dia belum berdamai sepenuhnya dengan dirinya dengan kehidupan yang dipilihnya- dia hanyalah sebahagian dalamnya, dan sebahagian lagi hatinya dengan mimpi yang lain.
Saya menghabiskan masa dengan dia, menyatakan kepadanya betapa saya memahami keinginannya, dan telah mengalami versi saya yang tersendiri pada masa lalu. Kenyataan seumpama ini adalah penting dalam Gestalt - bukan sebagai teknik empati, tetapi sebagai kenyataan yang tulen dalam perkongsian kemanusiaan.
Saya berkongsi tentang perasaan saya sendiri mengenai kerohanian, alam semula jadi, kehidupan kekeluargaan, kehilangan imej saya untuk menjadi seorang sami. Kami berasa sedih dalam diam dalam untuk beberapa minit. Tiada apa-apa yang perlu dikatakan. Saya tidak dapat membantunya; dia telah membuat pilihannya, dan inilah akibatnya. Ia bukanlah baik mahupun buruk. Ia adalah kedua-duanya; menyakitkan dan menyeronokkan. Kerugian dan keuntungan. Tiada jalan penyelesaian, tiada masalah untuk diselesaikan, tiada penterjemahan yang mendalam untuk berkomunikasi.
Hanya pemahaman.
Kemudian , sesuatu beralih dalam diam untuk kami berdua.
Dia mengucapkan terima kasih kepada saya. Itu sudah mencukupi.
Ada kalanya dalam terapi kita bercakap, membantu, menerokai. Dan ada kalanya  kita hanya menerima dengan apa yang sedia ada. Untuk menemani seseorang itu dimana tiada jalan penyelesaian;konklusi.
Pengalaman itu adalah secara emosinya adalah mendalam, dan kami berdua terasa amat terharu. Trevor merasakan amat difahami dan dipenuhi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)