lifeworksgestaltl1

Selasa, 9 September 2014

Case #36 - wanita yang tidak merasakan apa apa

Brenda bercakap tidak mempunyai satu identiti yang jelas - dia mudah hilang satu perasaan sempadan , dan terlebih cam dengan yang lain.
Dia juga bercakap menjadi malu, bukan suka untuk difoto atau meletakkan di bawah lampu tumpu.
Ini ialah tanda satu keperluan meneruskan dengan berhati-hati dan dengan sensitif , dan sedar akan potensi isu-isu malu.
Saya membenarkan dia tahu bahawa saya halus untuk tidak didalami daripada merasakan okey dengannya.
Saya menegaskan kami di depan sekumpulan orang , dan meminta betapa yang. Katanya mereka lihatnya, tetapi dia tidak berasa seperti dia dilihat. Saya tanya jika yang disebabkan oleh pengetahuan ceteknya mereka, atau kerana dia bersembunyi. Katanya kedua-dua.
Ini membantu bingkai untuk saya yang secara hubungan dinamik. Jadi saya membawa ia kembali kepada dia dan saya - Saya lihatnya, tetapi ialah dia juga bersembunyi dari saya. Katanya ya, dia melakukan yang dengan semua orang.
Ini sudah tentu menubuhkan satu kebuntuan secara hubungan - sebahagian daripada dia ingin untuk dilihat, tetapi sebahagian yang lain tidak membenarkan bahawa. Ini merupakan satu amaran yang saya terpaksa meneruskan dengan berhati-hati, atau saya akan hanya menjadi kecewa dan terperangkap diri saya di sebegini dinamik.
Jadi daripada menyiasat, saya memberitahunya barang yang mana dia telah pun didedahkan untuk saya mengurusnya - kepingan maklumat peribadi dia telah berkongsi. Saya juga dilaporkan apa saya melihat - misalnya warna pakaian dia memakai.
Ini mewujudkan tanah apa antara kami, tanpa menanyakan soalan-soalan selanjutnya dia, menunjukkan bahawa saya hadir dengan apa dia berkongsi dan apa dia sedang membuat boleh didapati. Dalam kes malukan berkongsi penting sesuatu dari diri sendiri, daripada menyiasat orang yang lain terlalu banyak.
Walaupun begitu, mata dia berkaca , dan dia melaporkan bahawa dia beredar perlahan-lahan. Ini menunjukkan bahawa hubungan ialah terlalu banyak. Jadi saya tanya dia di mana dia hanyut.katanya ke dalam satu tempat dunia tidak terhingga, masa lampau tinggal.
Ini memberi isyarat untuk saya penceraian , dan itu isu keselamatan utama di sini.
Saya mencadangkan, dia boleh malah berarak ke dalam sebuah negara khayal , dan saya boleh berbuat demikian juga , dan saya boleh mengundang semua orang dalam kumpulan itu memasuki sebuah negara khayal , dan kami boleh semua hanya duduk bersama, dalam tempat-tempat khayal kami.
Cadangan ini mengambil momentum dia , dan menggalakkan pergerakan lebih lanjut di arah itu. Di Gestalt ini dipanggil teori bertentangan perubahan - bersama dengan apakah , dan condong ke dalam ia.
Katanya 'Saya tidak berasa apa-apa'. Dengan kata lain, dia betul-betul dipisahkan. Di tempat ini , satu-satunya jenis tertentu hubungan boleh didapati.
Saya tanya dia apa jenis sokongan dia memerlukan, untuk rasa lebih selamat. Katanya - Saya tidak mahu untuk dilihat.
Jadi saya memberitahu dia saya akan berpaling darinya , dan pada masa yang sama , saya berkongsi kesedihan saya - itu apabila saya tidak akan lihatnya langsung, tidak cuba melihatnya, dia bersembunyi adalah agak lengkap. Saya memberitahu dia saya merasakan kemesraan ke arahnya, tetapi tidak boleh cari jalan untuk mencapainya.
Brenda melihat saya dan berkata, 'Saya tidak gemar mengambil dalam sokongan'.
Ini ialah pendedahan yang memberi saya satu petunjuk bagaimana untuk meneruskan.
Saya mencadangkan satu ujian - dia mengangkat dua tangan - satu tangan menolak jauh, tangan yang lain membuka untuk menerima sokongan.
Kami melakukan ini dan dia mampu ambil dalam sokongan saya - Saya dengan perlahan sampai tangan saya kepada pekerja terdedah dia dan memegangnya.
Dia ketika itu melaporkan bahawa terdapat satu kuasa yang memberitahu dia untuk tidak berasa. Saya tanya seseorang berdiri di hadapan kami, mewakili pasukan itu. Dia tidak boleh / tidak mahu mengenal pasti yang itu mewakili, yang halus.
Jadi saya mendapat dia membuat kenyataan kepada pasukan itu. Katanya 'Saya akan mendengar anda apabilanya berguna kepada saya , dan juga , dan saya akan membenarkan diri saya rasa sokongan'.
Ini ialah satu kenyataan pembezaan dan integrasi.
Dia boleh membenarkan dirinya rasa, ambil dalam sokongan, masuk ke dalam hubungan, memperlihat di tempat itu , dan mempunyai satu perasaan choicefulness.
Kerja ini lambat , dan memerlukan saya sentiasa menghormati sempadan-sempadan dia, bukan menyiasat terlalu banyak perincian , malah apa dia rasa.namun bukan menghentikan salah satu. Biasanya orang bertindak terhadap seseorang yang menubuhkan sempadan-sempadan privasi sebegini - salah satu berundur, atau bertemu di satu cara terputus, atau menyelubungi orang dengan minat malahan kebaikan. Apa diperlukan ialah satu kehadiran berkecuali, dengan kemesraan cukup, tetapi tidak banyak sangat, cukup minat, tetapi tidak banyak sangat - ini dipanggil attunement , dan ialah kemahiran secara hubungan teras

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)