lifeworksgestaltl1

Jumaat, 8 Ogos 2014

Case #28 - Seluar bercakap

Nancy meliputi gamut isu. Dia merasakan terdapat satu ruang antara menjadi tulen , dan kelakuan dia. Dia mempunyai seorang anak dari satu perkahwinan pertama; terdapat bahan yang amat yang sangat sedikit di hubungan, jarang sekali tinggal bersama.
Dia memperkatakan mengenai perkahwinan kedua dia, menjalani beberapa pengguguran, maka suami dia mahu satu lagi anak, tetapi dia tidak benar-benar. Dia diperkatakan menjadi sangat gembira dengan suami kedua dia, tetapi kadang-kadang bersembunyi kehadiran dia di bengkel dari dia. Dia memperkatakan mengenai bukan menjadi kuat dari segi fizikal , dan hendak mengubah ini.
Saya menyatakan bahawa satu isu membawa kepada yang akan datang , dan tiada seolah-olah melekat, untuk mendalamkan, bakal mahu mengalah berfokus. Malah, katanya ahli-ahli terapi lain mempunyai masalah dengan meletakkan dia jatuh.
Saya tanya apa dia mahu dari saya: 'untuk diselamatkan' dia menjawab. Saya menjelaskan bahawa terdapat satu sebahagian dari saya yang akan seronok untuk cuba untuk menyelamatnya, tetapi itu setakat ini tidak nampaknya bekerja dengan begitu baik; dan satu lagi sebahagian dari saya yang mahu untuk memberi kuasanya, tetapi itu tidak nampaknya untuk bekerja salah satu.
Di permulaan sesi saya telah mendapati seluar dia - satu reka bentuk kompleks dan sangat berwarna-warni. Beberapa kali saya kembali untuk menyedari mereka. Saya juga memerhatikan mulut dia - dia mempunyai banyak ungkapan , dan sering gigit bibir dia, atau menunjukkan gigi-gigi dia di satu cara tertentu.
Saya membuat komen tentang kedua-dua. Dia tidak mempunyai kesedaran mulut dia , dan tidak berminat dalam seluar dia.
Setelah lebih banyak perbincangan, saya kembali kepada seluar dia , dan mencadangkan kami mengetahui jika mereka boleh membantu kami menentukan apa mengeluarkan bekerja dengan.
Saya tanya dia apa aspek mereka dia amat digemari. Dia menunjukkan sebuah kawasan kecil sekitar pergelangan kaki , dan menunjukkan kepada tiga pelbagai warna, menggambarkan mereka sebagai nada-nada panas dan nada-nada sejuk.
Jadi saya tanya dia menjadi setiap warna , dan menggambarkan dirinya. Dia bercakap satu panas, diri yang riang, berminat dan cemerlang. Kemudian satu diri reflektif yang dingin, yang menyukai untuk bersendiri. Kemudian satu sangat sejuk, diri rasional yang mengira.
Saya memberitahunya jawapan-jawapan saya bagi setiap bergilir-gilir. Apabila melibatkan yang terakhir, dia bertindak balas segera, pra emptively menyatakan bahawa bahagian ini bukan ok , dan dia menyalahkan dirinya. Ia muncul itu dia mempunyai banyak sepatutnya, menjadikan bahagian itu salah. Saya ditanya di mana mereka datang dari - ibunya. Jadi kami menubuhkan sebiji bantal untuk ibunya , dan dia bercakap kepada ibunya, menyatakan sambungan dia, tetapi juga sempadan-sempadan dia sekitar senarai sepatutnya.
Kemudian terdapat ibu mertua sebelumnya dia, yang 'ideal' dalam beberapa cara, tetapi malah lebih penuh dengan shoulds. Saya tanya dia meletakkan ibu mertua ini di bantal , dan sekali lagi, dia menyatakan sambungan dia, tetapi juga had-had dia.
Saya kembali setiap masa bagi yang sangat sejuk / bahagian mengira dirinya, cuba menyahihkannya. Setiap masa dia mula meletakkannya jatuh, saya akan meminta sama ada dia mahu untuk membenarkannya peraturan shoulds , dan dia sambut 'tiada'.
Akhirnya, dia mampu mendengar saya, apabila saya memberitahu dia tentang diri mengira saya sendiri. Saya memberitahunya jika saya ialah dalam pekerjaan / mod perniagaan, atau perasaan sangat terkandas, saya boleh dengan selesa jadi dengan bahagian itunya. Atau jika saya berada dalam saya sendiri sangat sejuk / mod mengira, saya juga akan menjadi okey dengan ia. Tetapi jika saya rasa mudah terjejas atau miskin, saya boleh tercedera oleh ia.
Dia mampu mendengar saya tanpa menghidap , dan ambil dalam pengiktirafan saya. Katanya 'tetapi ini ialah satu bahagian saya mahu menukar, apabila ia boleh orang cedera'. Saya sambut 'Saya lebih meminati anda membenarkan bahawa ini sebenarnya sebahagian daripada anda , dan apabila anda dalam tempat itu - itu adalah apa membuat saya berasa selamat bersama anda'.
Dia memahami bahawa ia bukan hal membuang bahagian itu , malahan membentuk semulanya, tetapi hanya membenarkan kewujudannya.
Di sesi ini, ia keras mendapat satu permulaan. Setiap masa dia mula dengan satu angka jelas, ia berubah. Ini sendiri ialah perhatian yang wajar - pemindahan dia fokus. Saya memilih untuk tidak fokus pada bahawa, apabila terdapat tanah tidak mencukupi antara kami. Saya bermain sedikit dengan kemungkinan 'penyelamat', tetapi memutus untuk tidak berterusan rendah laluan itu , sebagai sekali lagi, ia tidak menguasai.
Jadi daripada terus bermain 'kucing dan tetikus' dengan mencari satu tema jelas, saya kembali untuk apa kiasan untuk saya - seluar. Fakta dia tidak ada maksud di mereka bermaksud kami boleh mencari sesuatu pada mereka yang muncul, walaupun rintangan dia datang dengan angka. Serta-merta dia dengan jelas bernama tiga bahagian penting dirinya.
Saya ketika itu meneroka mereka dalam hubungan - respon saya bagi setiap.
Rintangan dia kepada pihak ketiga timbul , dan itu dengan jelas menunjukkan kepada kerja dibuat: menghadapi shoulds , dan sumber mereka.
Setelah melakukan ini, dia mampu membawa bahagian itunya ke dalam hubungan dengan saya , dan dengan dirinya.
Keputusan merupakan akibat kami setelah di proses Gestalt: integrasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

Who is this blog for?

These case examples are for therapists, students and those working in the helping professions. The purpose is to show how the Gestalt approach works in practice, linking theory with clinical challenges.

Because this is aimed at a professional audience, the blog is available by subscription. Please enter your email address to receive free blog updates every time a new entry is added.

Gestalt therapy sessions

For personal therapy with me: www.qualityonlinetherapy.com

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

© Lifeworks 2012

Contact: admin@learngestalt.com

언어:

HOME

Informed Consent & Rates

PROFESSIONAL TRAINING

Gestalt Therapy Defined

PROFESSIONAL SERVICES

PAYMENTS

OTHER STUFF

Links

Book:Advice for Men about Women

BLOGS

• English

Bahasa

Čeština

Deutsch

Español

Français

Greek ελληνικά

Hindi हिंदी

Magyar

Melayu

Italiano

Korean한국의

Polski

Português

Română

Russian Русский

Serbian српски

Chinese 中文

Japanese 日本語

Arabic العربية

English Bahasa Čeština Deutsch Español Filipino Français ελληνικά हिंदी Magyar Melayu Italiano 한국의 Polski Português Română Русский српски 中文 日本語 العربية

If you are interested in following my travels/adventures in the course of my teaching work around the world, feel free to follow my Facebook Page!

Can you translate into Malay? I am looking for volunteers who would like to continue to make this translation available. Please contact me if you would like to contribute.

Interested in Gestalt Therapy training?

Contact us!

vinaysmile

This Gestalt therapy blog is translated into multiple languages. You are welcome to subscribe

logosm1

Links

Career Decision Coaching

Here

and here

Lifeworks

Gestalt training and much more

http://www.depth.net.au

For Men

Here is a dedicated site for my book Understanding the Woman in Your Life

http://www.manlovesawoman.com

The Unvirtues

A site dedicated to this novel approach to the dynamics of self interest in relationship

http://www.unvirtues.com

Learn Gestalt

A site with Gestalt training professional development videos, available for CE points

http://www.learngestalt.com

We help people live more authentically

Want more? See the Archives column here

Gestalt therapy demonstration sessions

Touching pain and anger: https://youtu.be/3r-lsBhfzqY (40m)

Permission to feel: https://youtu.be/2rSNpLBAqj0 (54m)

Marriage after 50: https://youtu.be/JRb1mhmtIVQ (1h 17m)

Serafina - Angel wings: https://youtu.be/iY_FeviFRGQ (45m)

Barb Wire Tattoo: https://youtu.be/WlA9Xfgv6NM (37m)

A natural empath; vibrating with joy: https://youtu.be/tZCHRUrjJ7Y (39m)

Dealing with a metal spider: https://youtu.be/3Z9905IhYBA (51m)

Interactive group: https://youtu.be/G0DVb81X2tY (1h 57m)