Rabu, 6 Ogos 2014
Case #27 - Kejujuran moral
John menjalankan sebuah syarikat kecil. Kebimbangan dia ialah dia seorang lelaki yang sangat jujur dari segi moral. Di satu pasaran di mana 'apa-apa pun jadi', dia mempunyai prinsip-prinsip kuat , dan dia berpaksikan mereka. Dia yang sama dengan keluarga dia - mengambil tugas-tugas dia dengan serius, menghormati ibu bapa dia , dan berikutan tradisi.
Dia terasa berat dan membebankan walaupun , dan disoal jika mungkin kejujuran moral dia benar-benar sesuatu yang baik, atau jika malah perniagaan dia mungkin gagal akhirnya kerana dia tidak bersedia mengambil yang curang memperdayakan pesaing-pesaing dia menggunakan (suka pengintipan perindustrian).
Saya mula-mula cuba mengiktiraf kekuatan dalam cara dia menjadi di dunia, tetapi ini tidak pindah dia banyak. Dia berkenaan itu di dunia sebenar, ia tidak akan berkhidmat dia, tetapi pada masa yang sama , dia mahu tinggal dengan rangka kerja moral ketat dia.
Jadi saya tanya dia mengenal pasti dua kekutuban - satu ciri daripada sejarah yang mewakili lelaki yang jujur dari segi moral , dan kemudian seseorang yang mewakili satu 'apa-apa pun jadi' karakter.
Dia memilih dua , dan saya tanya dia memasuki setiap tempat bergilir-gilir , dan mempunyai satu dialog antara mereka. Dia mendapati ini sangat sukar , dan asyik mahukan untuk melangkah daripada peranan. Dia meminta 'tidak boleh saya hanya bersatu dua'? Tetapi integrasi tidak datang demikian dengan mudah…
Bila di peranan tegak, dia mengatakan dia mengikuti satu tradisi yang lama dan dalam menjadi Cina, manakala peranan yang lain menimbulkan curiga nilai-nilai itu.Jadi ia telah jelas - tahap kepentingan kepadanya dalam menghormati tradisi, satu etika mendalam kebudayaan Cina.
Jadi saya mencadangkan dia melangkah daripada kedua-dua tugas, bersandar dalam tempat duduk dia , dan bercakap dengan kedua belah. Dia mengakui tradisi , dan kemudian dia juga mengakui bahawa mungkin dia boleh belajar sesuatu yang berguna dari di sebelah sana.
Ini ialah satu langkah utama untuknya.
Saya mencadangkan, dia di kedudukan Emperor, mempunyai dua penasihat dan bukannya hanya satu , dan itu akhirnya, ia ialah keputusan dia.
Dia berasa lebih baik dalam mendengar ini , dan boleh mengenali nilai penasihat 'baru'.
Dia mengatakan terdapat satu dimensi ini dalam kehidupan peribadi dia , di mana dia mengambil benda-benda begitu dengan serius, bahawa dia tidak pernah merasakan bahawa dia mendapat rehat.
Jadi kami mengenal pasti penasihat-penasihat dua lagi, seseorang yang mengingatkan dia tanggungjawab dia, yang lain lebih tidak sopan, tidak bertanggungjawab , dan berorientasi seronok.
Sekali lagi, dia merasa lega untuk mempunyai dua penasihat, tetapi dapat membuat keputusan muktamad. Saya tanya dia mengenal pasti satu orang benar di yang peranan keseronokan , dan dia mengatakan sepupu dia. Dahulunya, dia telah melihat sepupu di satu keadaan negatif, tetapi dia boleh sekarang melihat dia penghargaan , dan akan mempertimbangkan meluangkan sedikit masa dengannya
Kami menggunakan orientasi Gestalt ke arah kekutuban, yang mengiktiraf itu untuk setiap satu kualiti, sentiasa ada mencadangkan satu bertentangan satu. Pengenalpastian berlebihan dengan satu pihak menghasilkan satu perpecahan. Proses Gestalt diorientasikan terhadap integrasi, yang mesti berlaku melalui satu proses sebenar, menjadi sepenuhnya berhubung dengan kedua-dua pihak, daripada satu pemahaman intelektual hanya.
Dia tidak taat bagi bentuk biasa eksperimen , jadi kami perlu sentiasa bersedia menjadi fleksibel dalam merancang semula satu ujian serta-merta, sebagai respons bagi kesediaan dan maklum balas pelanggan.
Dia terasa berat dan membebankan walaupun , dan disoal jika mungkin kejujuran moral dia benar-benar sesuatu yang baik, atau jika malah perniagaan dia mungkin gagal akhirnya kerana dia tidak bersedia mengambil yang curang memperdayakan pesaing-pesaing dia menggunakan (suka pengintipan perindustrian).
Saya mula-mula cuba mengiktiraf kekuatan dalam cara dia menjadi di dunia, tetapi ini tidak pindah dia banyak. Dia berkenaan itu di dunia sebenar, ia tidak akan berkhidmat dia, tetapi pada masa yang sama , dia mahu tinggal dengan rangka kerja moral ketat dia.
Jadi saya tanya dia mengenal pasti dua kekutuban - satu ciri daripada sejarah yang mewakili lelaki yang jujur dari segi moral , dan kemudian seseorang yang mewakili satu 'apa-apa pun jadi' karakter.
Dia memilih dua , dan saya tanya dia memasuki setiap tempat bergilir-gilir , dan mempunyai satu dialog antara mereka. Dia mendapati ini sangat sukar , dan asyik mahukan untuk melangkah daripada peranan. Dia meminta 'tidak boleh saya hanya bersatu dua'? Tetapi integrasi tidak datang demikian dengan mudah…
Bila di peranan tegak, dia mengatakan dia mengikuti satu tradisi yang lama dan dalam menjadi Cina, manakala peranan yang lain menimbulkan curiga nilai-nilai itu.Jadi ia telah jelas - tahap kepentingan kepadanya dalam menghormati tradisi, satu etika mendalam kebudayaan Cina.
Jadi saya mencadangkan dia melangkah daripada kedua-dua tugas, bersandar dalam tempat duduk dia , dan bercakap dengan kedua belah. Dia mengakui tradisi , dan kemudian dia juga mengakui bahawa mungkin dia boleh belajar sesuatu yang berguna dari di sebelah sana.
Ini ialah satu langkah utama untuknya.
Saya mencadangkan, dia di kedudukan Emperor, mempunyai dua penasihat dan bukannya hanya satu , dan itu akhirnya, ia ialah keputusan dia.
Dia berasa lebih baik dalam mendengar ini , dan boleh mengenali nilai penasihat 'baru'.
Dia mengatakan terdapat satu dimensi ini dalam kehidupan peribadi dia , di mana dia mengambil benda-benda begitu dengan serius, bahawa dia tidak pernah merasakan bahawa dia mendapat rehat.
Jadi kami mengenal pasti penasihat-penasihat dua lagi, seseorang yang mengingatkan dia tanggungjawab dia, yang lain lebih tidak sopan, tidak bertanggungjawab , dan berorientasi seronok.
Sekali lagi, dia merasa lega untuk mempunyai dua penasihat, tetapi dapat membuat keputusan muktamad. Saya tanya dia mengenal pasti satu orang benar di yang peranan keseronokan , dan dia mengatakan sepupu dia. Dahulunya, dia telah melihat sepupu di satu keadaan negatif, tetapi dia boleh sekarang melihat dia penghargaan , dan akan mempertimbangkan meluangkan sedikit masa dengannya
Kami menggunakan orientasi Gestalt ke arah kekutuban, yang mengiktiraf itu untuk setiap satu kualiti, sentiasa ada mencadangkan satu bertentangan satu. Pengenalpastian berlebihan dengan satu pihak menghasilkan satu perpecahan. Proses Gestalt diorientasikan terhadap integrasi, yang mesti berlaku melalui satu proses sebenar, menjadi sepenuhnya berhubung dengan kedua-dua pihak, daripada satu pemahaman intelektual hanya.
Dia tidak taat bagi bentuk biasa eksperimen , jadi kami perlu sentiasa bersedia menjadi fleksibel dalam merancang semula satu ujian serta-merta, sebagai respons bagi kesediaan dan maklum balas pelanggan.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan